De ce e Black Friday neagră?

De ce e Black Friday neagră?

V-ați intrebat vreodată de ce e Black Friday neagră? Pentru un eveniment așteptat cu multă nerăbdare de amatorii de cumpărături de peste tot, denumirea este neobișnuit de sumbră.
Obiceiul reducerilor masive de Black Friday a fost preluat de niste ani buni si la noi in țară. Puțini știu insă care este data oficială a acestui eveniment si de ce-ul din spatele ei.

Un scurt istoric

Se pare că totul ar fi pornit de la obiceiul americanilor de a inunda magazinele a doua zi după Thanksgiving (sărbătoare americană pornită de la primii coloniști, in semn de mulțumire pentru ceea ce le-a fost oferit pe noul continent). Calculată acum ca fiind prima vineri de după Thanksgiving, Black Friday marchează inceputul sezonul de cumpărături de iarnă.

Dar sărbătoarea Marilor Reduceri nu a avut intotdeauna această conotație voioasă. Apărut ca și termen undeva intre anii 1950 – 1960, Black Friday a fost denumirea pe care polițiștii din Philadelphia l-au folosit ca să-și verse năduful pe aglomerația și inghesuiala cauzate de acest eveniment. Si nu doar atat. Se pare că muncitorii din comerț isi făcuseră obiceiul de a absenta de la serviciu pe motiv de boală in vinerea de după Thanksgiving, ca să se poată bucura de patru zile libere, sporind disperarea angajatorilor și contribuind și mai mult la haosul general.

Evident că această conotație negativă pe care a luat-o denumirea zilei cu reducerile nu a fost pe placul comercianților, asa că au incercat să-i dea o intorsatură pozitivă. Sunt binecunoscute eforturile facute de un anumit departament de PR pentru a schimba Black Friday in Big Friday, cu scopul de a-i intări in acest fel reputația de zi fericită petrecută cu familia la cumpărături.

Zorii spectacolului de cumpărături: Vinerea Neagră prinde aripi


În anii 1980, Black Friday (Vinerea Neagră) a început să capete un impuls serios. Comercianții cu amănuntul au început să-și deschidă porțile devreme, atrăgând cumpărătorii dornici cu reduceri uluitoare la articole populare. A devenit rapid o cursă contra cronometru, cumpărătorii făcând coadă in fața magazinelor la primele ore ale dimineții, înarmați cu cafea și determinare.

Tradiția s-a răspândit ca focul în Statele Unite și, în cele din urmă, a trecut granițele internaționale, evoluând într-un fenomen global. Comercianții cu amănuntul din toate categoriile sociale au preluat ideea, de la magazine mici până la mega mall-uri, fiecare oferind propria abordare unică a ofertelor de Black Friday.


Revoluția digitală: Vinerea Neagră în secolul 21


Avansăm rapid până în secolul 21, iar Black Friday nu mai înseamnă doar coadă în fața magazinelor. Comercianții din toate domeniile iși pregătesc ofertele din timp și incep promovarea cu săptămani inante, doar ca să-și asigure o cotă din interesul cumpărătorului. Mai mult, creșterea comerțului electronic a dat naștere lui Cyber Monday, fratele online al Black Friday, care are loc două zile dupa aceasta, deși Black Friday evident că se intamplă și ea online.  Acum, puteți obține acele oferte incredibile din confortul propriei case, fără a înfrunta frigul sau mulțimile.

Comercianții cu amănuntul online au crescut chiar și miza, oferind oferte exclusive exclusiv pe web și oferte pe timp limitat pentru a atrage cumpărătorii. Această schimbare digitală nu numai că a făcut Black Friday mai accesibilă pentru un public global, dar a transformat-o și într-o afacere de o săptămână, ofertele fiind limitate și extinzându-se dincolo de vinerea tradițională.

Click aici pentru a citi mai multe despre Black Friday: 



Marțea Generozității

GivingTuesday, adesea stilizată drept #GivingTuesday în scopul activismului cu hashtag, este ziua de marți de după Ziua Recunoștinței în Statele Unite. Pornind ca o contra-măsură generată de consumerismul excesiv al lui Black Friday, Marțea este prezentată ca o „mișcare de generozitate globală care dezlănțuie puterea oamenilor și a organizațiilor de a-și transforma comunitățile și lumea”. Organizația cu același nume este o organizație nonprofit independentă care sprijină mișcarea globală.

Mai multe detalii aici: 




Big Friday n-a prins la publicul larg, dar eforturile comerciantilor au fost, pana la urmă, răsplătite, Black Friday ajungand să fie recunoscută astăzi la nivel global ca Ziua Reducerilor. Cu toate acestea, febra discount-urilor nu a ajuns incă să egaleze febra cumpărăturilor de Crăciun, cea mai aglomerată zi de cumpărături a anului fiind, conform statisticilor, Duminica de inainte de Crăciun. Dar, pană atunci, mai avem putin. Cumpărături fericite și un Black Friday care să fie plin de chilipiruri, bucurie și poate un strop de nostalgie.

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!